Purim 2011

Idén március 19-21-ig ünnepeljük Purimot. Arról, hogy mit ünneplünk, és arról, hogy hogyan ünnepeljük már rengeteget írtam. És bár ugyanaz a nevem, mint a főhősnőnek, nem tartozik Purim a kedvenc ünnepeim közé. Éppen ezért nehéz írnom róla. Általában igaz rám, hogy sokkal könnyebben írok arról, ami közel áll a szívemhez. Ezért született a legtöbb bejegyzés Hanuka és Pészach témában. De Purim is fontos ünnep, még akkor is, ha én személy szerint nem kedvelem annyira.

Idén ez az egy Purimi bejegyzés lesz, a chabad kérdések és válaszok szekciójából válogatok szerintem érdekes kérdéseket a témakörben.

Beöltözhet egy nő férfinek Purimkor?

Mielőtt válaszolnék, szeretném kiemelni, hogy az ilyen jellegű kérdéseket mindenképp beszélje meg saját rabbijával, mert még a halahikus hatóságok közt sincs egyetértés a választ illetően.

A Tóra kifejezetten tiltja, hogy az ellenkező nem ruháit hordjuk. Ez a túlzottan szabados viselkedést hivatott meggátolni. Ettől viszont a kérdés még marad: Purimkor, amikor csak a móka kedvét szolgálná az ellenkező nem ruháinak viselése, szabad-e ilyet tenni.

Rabbi Moshe Isereles két ellentétes vélemény ír a zsidó vallás törvénykönyvében. Az egyik szerint tilos, a másik szerint nem. S hozzáteszi, hogy az engedékenyebb előírást szokás követni.

A Mishnah Berurah (Israel Meir Kagan rabbi által szerkesztett halahikus törvénykönyv) viszont azt javasolja, hogy semmiképp se öltözzön egyik nem a másik ruháiba Purimkor.

A legtöbb rabbi, aki elgondolkodott a kérdésen, azt javasolja, hogy ne öltözzön egyik nem a másik ruháiba, s mindegyik a korábbi rabbik kijelentéseire hivatkozik. Romlott szokásnak tartják.

A legjobb az, ha megkérdezi a saját rabbiját, hogy az ön közösségében mi az irányadó.

Viszont a purimi jelmezekre is vonatkoznak szabályok:

- Nem lehetnek shatnez-tartalmúak, akkor sem, ha kölcsönzöttek.
- Ugyanolyan szerénynek, visszafogottnak kell lennie, mint bármi más, amit az év többi részében viselünk.

Küldhetek gyászolónak purimi ételcsomagot?

A gyászoló gyásza iránti tiszteletből nem illik mishloach manot-t (ételcsomag) küldeni annak, akinek az elmúlt 12 hónapban hunyt el szülője. A gyászoló családjának azonban szabad küldeni.

Amikor péntekre esik Purim, akkor hogyan tudom az összes ilyenkorra előírt mitzvát időben teljesíteni?

Viszonylag ritkán esik Purim péntekre, és valóban alapos tervezést igényel, hogy mindennel időben végezzünk még a Shabbat beköszönte előtt. A Megilát csütörtök este és péntek reggel olvassák, az ételajándékot és a szegényeknek adandó pénzérméket pedig még pénteken nap közben adjuk át, amíg még világos van.

Az igazi kérdés az, hogy mikorra időzítsük a Purimkor szokásos ünnepi étkezést. Ugyanis nem szabad a Shabbati vacsora előtt teleennünk magunkat, hogy jó étvággyal tudjuk körülülni a Shabbati asztalt. A legjobb az, ha még reggel vagy a délelőtti órákban (12 előtt) kerítünk rá sort. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor kora-délután ejtsük meg.

S hogy a Purim ne váljon kapkodássá, érdemes a Shabbati vacsorával már csütörtök estére elkészülni.

Miért kell két különféle ételnek lennie az ételajándékban? Mint pl. egy fürt szőlő és egy sütemény. És miért kell mind a kettőre külön áldást mondani ahelyett, hogy elég lenne egyet mondani mindkettőre és úgy elküldeni?

Örülök, hogy rákérdezett erre, mert így el tudom oszlatni az ételajándékkal kapcsolatos félreértéseket. Általános tévhit, hogy kétféle ételnek kell a csomagban lennie. Két adag ételnek kell lennie, ami lehet ugyanaz a fajta is. A zsidó törvénykönyv két adag húst hoz példának. És mindenféle húsra a Shehakol áldást kell mondani, ezért tehát nem szükséges mindkét szelet húsra külön elmondani ugyanazt az áldást, elég egyszer is.

Nincsenek megjegyzések: